Aberráció | rendellenesség, beteges eltérés az általánostól |
Abózus | visszaélés valamilyen helyzettel; gyermekek, gyengébbek, nők, alkalmazottak testi, lelki manipulálása, erőszakos „használata” |
Adoleszcencia | a serdülés kezdetétől a felnőttkorig tartó időszak |
Afázia | a beszédfunkció agykéreg károsodásból eredő zavara |
Affektív | érzelmi, indulati |
Agnózia | a megismerés zavara |
Agorafóbia | tériszony |
Agráfia | agyi károsodásból eredő írásképtelenség |
Agresszió | szándékosan ellenséges viselkedés, a saját cél erőszakos, nagyon erőteljes követése másoknak kárt, fájdalmat okozva (gondolatban, szóban, vagy cselekedetben) |
Akkomodáció | (Piaget kognitív fejlődési elméletében) a régi séma átalakítása olyanná, hogy az új elem befogadására, értelmezésére is alkalmassá váljon |
Általános pszichológia | a lélektan központi része, amely a felnőtt egészséges ember lelki jelenségeinek természetét és törvényszerűségeit kutatja |
Altruizmus | önzetlen viselkedés, amely egy másik ember javát szolgálja úgy, hogy a személy dönthetne másként is, önmaga számára előnyösebben |
Ambivalencia | ellentétes érzések, késztetések egyidejű megjelenése ugyanazon tárggyal szemben |
Amnézia | az emlékezet teljes vagy részleges elvesztése |
Anticipáció | később bekövetkező esemény megsejtése, bejóslása |
Antiszociális személyiség | a társadalom törvényei és szokásai megtartásának képtelenségével, indulatossággal, valamint a szorongás és bűntudat hiányával jellemezhető személyiség |
Apátia | az érdeklődés hiánya, közömbösség minden iránt |
Asszertív tréning | a saját szükségletek hatékony, de nem ellenséges kifejezésének megtanulása és begyakorlása |
Asszociáció | képzettársítás |
Attitüd | emberek, eszmék, tárgyak, rokonszenves vagy ellenszenves értékelése; érzelmi és kognitív elemekből kialakult beállítódás |
Attribúció | tulajdonítás; mások viselkedése mögött lévő okokra történő következtetés. |
Autizmus | spektrumzavar, állapotok széles spektrumát felölelő gyűjtőfogalom, a spektrumzavar (a kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van) egy idegi-fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs képességekben, abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. |
Autokratikus személyiség | a parancsot és tekintélyt előtérbe-helyező, ellentmondást, vitát, konfliktust rosszul kezelő személy; alázatos és engedelmes a feletteseivel, agresszív és követelő a beosztottaival, rangban alacsonyabbakkal szemben |
|
|
Behódolás | a nyilvános viselkedés megváltozása mások véleményének megismerése után. |
Belátás | egy probléma megoldásához, egy helyzet új értelmezéséhez szükséges viszonylat, összefüggés hirtelen felismerése |
|
|
Centrális diszpozíció | általános és az egyénre jellemző személyiségvonás (Gordon Allport személyiségelméletében). A legtöbb ember néhány centrális diszpozícióval és sok-sok másodlagos diszpozícióval jellemezhető |
a családterápia, amely családokkal és intim kapcsolatban lévő párokkal foglalkozik a hasznos változásért és fejlődésért. A családtagok közötti interakciók rendszerét, és ezek változását tartja szemmel és segíthet az egyénnek ezekkel a helyzetekkel hatékonyabban megbirkózni. A családi kapcsolatokat, mint a lelki egészség egyik fontos elemét hangsúlyozza | |
|
|
Depresszió | szomorúsággal, kedvetlenséggel, érdektelenséggel járó hangulatbetegség |
Drive | motívum, szükséglet, hajtóerő |
|
|
Effektus törvény | az a jelenség, hogy a megerősített válaszok beépülnek, ismétlődnek, míg a többiek kioltódnak |
Ego | az én; Freud elméletében személyiségünk azon része, amely a valóságelv alapján a külvilággal való kapcsolatot, valamint a belső egyensúlyt tartja |
Elaboráció | kidolgozás, kimunkálás. Emlékezetünkben, vagy tudat alatt tárolt információk, érzelmi feszültségek egészséges, és eredményes feldolgozása |
Elfojtás | elhárító mechanizmus, amelyben a kínos emlékek (akaratlanul) kizáródnak a tudatból |
Elhárító mechanizmus | Freud pszichoanalitikus elméletében az ego által a szorongás elhárítására vagy csökkentésére alkalmazott tudattalan módszer |
Előítélet | elégtelen tapasztalaton alapuló vélekedés, amelyet statisztikai valószínűség alapján alkalmaznak az egyedire |
Emóció | érzelem |
Empátia | beleélés, beleérző megértés |
Érés | élettani és pszichológiai funkciók feltételeinek kialakulása, a fejlődés egyik eleme; gyakorlással elősegíthető, de az új funkció megjelenésének időpontja csak kismértékben befolyásolható |
Érzékelés | a megismerési folyamat első eleme, az ingerek detektálása; |
Észlelés | a fizikai inger megjelenésétől (az érzékelésen keresztül) az élmény kialakulásáig tartó folyamat. A megismerési folyamat második eleme, nem határolható el élesen az érzékeléstől |
Extroverzió – introverzió | személyiségdimenzió amelyet először Jung írt le. Azt jelzi, hogy mennyire fordul az ember befelé, önmaga felé, illetve kifelé, a külvilág felé |
|
|
Facilitáció | megkönnyítés, serkentés; az ingertovábbítás, valamint a pszichés jelenségek események kiváltása, elősegítése |
Fenomenológia | az egyén szubjektív élményeit és egyedi észleleteit tanulmányozó pszichológiai irányzat. Az események megértését az egyén nézőpontjából vizsgálja. Ennek az irányzatnak talán legismertebb része a humanisztikus pszichológia, amely sok irodalmi és bölcsészeti elemet is tartalmaz |
Figyelem | az észlelés összpontosítása, amelynek következtében az ingerek egy korlátozott köre hangsúlyosabban tudatosul |
Fixáció | a pszichoanalitikus elmélet szerint a fejlődés egy korábbi szintjéhez (tárgyához) való túlzott kötődés, megragadás; a fejlődés elakadásának egyik lehetséges oka |
Fóbia | erős félelem, szorongás valódi ok nélkül |
Frusztráció | akadályoztatás, csalódás, vereség esetén fellépő, feszültséget okozó kellemetlen élmény |
|
|
Generalizáció | általánosítás, kiterjesztés. A kondicionálásban felismert jelenség, amikor egy meghatározott ingerre kialakult feltételes választ más, hasonló inger is kiváltja |
Genitális | a nemi szervekkel kapcsolatos |
Genitális szakasz | a pszichoanalitikus elmélet szerint, a pszichoszexuális fejlődés utolsó szakasza |
kifjezetten gyerekekre teenagerekre és az ő problémáikra fókuszáló terápia típus | |
|
|
Habituáció | megszokás: a válasz erősségének csökkenése egy megszokott ingerre; a tartós ingerek megszokása olyan mértékig, hogy észre sem vesszük őket |
Halálösztön | Freud elmélete szerint az ember egyik alapösztöne. Rombolásban, agresszióban nyilvánul meg. Késői műveiben inkább az agresszió kifejezést használja szembeállítva az életigenlő libidóval. |
Hallucináció | érzékleti élmény, külső kiváltó inger nélkül; a belső ingerek külsőként történő megélése |
Hipnózis | módosult tudatállapotot létrehozó módszer. A hipnotizált személy számára a külvilág ingereinek jelentősége csökken, a belső késztetések szimbólumokon keresztül, szabadabban jelennek meg, mint éber állapotban. A hipnotizőr verbális kapcsolat segítségével vezeti az élményt. |
Hisztéria | a neurózisok egyik fajtája. Fokozott érzékenység, kiegyensúlyozatlanság jellemzi. A lelki konfliktusok gyakran testi tünetekben jelentkeznek. |
Humanisztikus pszichológia | olyan pszichológiai irányzat, amely az ember egyediségét, a feltétlen elfogadást, a megértést, a be nem avatkozást hangsúlyozza. |
|
|
Id | Freud háromrészes személyiségmodelljének az ösztönkésztetéseket, (libidót) energiákat, tartalmazó, az öröm-elv alapján működő része. |
Identifikáció | azonosulás. A társas szerepek gyermekkori elsajátításának folyamata, amelyben a gyermek azonosul a számára vonzó (esetleg félelmetes) mintát jelentő személlyel (pl:szülővel). |
Identitás | azonosság, önmagára találás. A személyiségfejlődés fontos eleme, amelynek alakítása egész életünkön át, inkább lépcsőzetesen, mint folyamatosan történik. |
Intellektualizáció | olyan elhárító mechanizmus, amelyben a személy úgy próbál megszabadulni egy fenyegető helyzettől, hogy elvont, intellektuális fogalmakban kezeli azt. |
Intelligencia | az a jellemző, amit az intelligenciatesztek mérnek. Problémamegoldás, gondolati rugalmasság, elvont fogalmakban gondolkodás, tanulási képesség, beszédkészség, ítéletalkotás, téri képzelőerő, kézügyesség, kreativitás, a meglévő ismeretek egyaránt részei az intelligenciának. |
Introspekció | önmegfigyelés; saját tudattartalom, saját élmények, saját érzések leírása |
Introverzió | befeléfordulás. Lásd még extroverzió-introverzió. |
IQ | intelligencia hányados. Az intelligencia teszt alapján mért érték és a vizsgálati személy életkorának hányadosa. |
|
|
Katarzis | érzelmi vagy indulati feszültség csökkentése, megfogalmazása szóban vagy fantáziában |
Képesség | fizikai és szellemi teljesítményre való alkalmasság, élettani és pszichikai feltételek, adottságok és szerzett készségek együttese |
Készség | a tudatos tevékenység automatizált összetevője |
testi, érzelmi, mentális kimerülés hosszantartó stressz, extrém felelősségvállalás, teljesítménykényszer következtében | |
Kognitív | megismerő, gondolati |
Kognitív disszonancia | az egyén ismeretein, vélekedésein, meggyőződésein belüli ellentmondás |
Kognitív pszichológia | olyan pszichológiai irányzat, amely a mentális folyamatokat hangsúlyozza a lelki jelenségek és a viselkedés tanulmányozása során |
Kongruens | összeillő, megegyező |
|
|
Latens tanulás | olyan új ismeret megszerzése, amely még nem jelent meg a viselkedésben |
Lelkiismeret | szándékainkat, cselekedeteinket értékelő magasabbrendű lelki funkció |
Libidó | Freud elméletében az id pszichikai energiája. A szeretet és szexualitás mozgatója. |
Longitudinális vizsgálat | olyan kutatási módszer, amelyben az egyént hosszabb időn keresztül vizsgálják időszakonként elvégezve a méréseket |
|
|
Manifeszt álomtartalom | az a része az álomnak, amelyre emlékszünk |
Meditáció | módosult tudatállapot, amelyben az egyén, elhatárolódik a külvilágtól, figyelmét beszűkíti a belső élményekre, vagy sugalmazott(nak vélt) gondolatokra |
Megfigyeléses tanulás | mások viselkedésének megfigyelése és a viselkedés eredményének megjegyzése által létrejött tanulás |
Mentális | értelmi, észbeli, gondolati, pszichikus |
Mentálhigiéné | lelki egészség elősegítése, fenntartása, mentális betegségek, zavarok megelőzése |
Mentális kor | Binet által az intelligencia mérésére bevezetett mértékegység, amely kifejezi, hogy a vizsgált gyermek teszt alapján mért teljesítménye milyen életkorúak átlagának felel meg |
Mentális modell | egy a valóságban meglévő rendszerről alkotott gondolati egység, amely a jelenséget és az összefüggéseket is tartalmazza; egy konkrét feladat mentális reprezentációja |
Mentális reprezentáció | tárgyak, események, viszonylatok, összefüggések belső leképzése |
Motiváció | szükséglet-kielégítést és célirányos viselkedést kiváltó késztetés |
Motívum | olyan tényező, amely megszabja, vagy módosítja törekvéseinket, cselekedeteinket |
némaság, az alkalmazkodó viselkedés zavara | |
|
|
Nárcizmus | önszeretet, önimádat. A pszichoanalitikus elméletben a pregenitális fejlődés velejárója. Amennyiben felnőttkorban is dominánsan jelentkezik, egészségtelen. Az elnevezést a mitológiai Narcisról kapta, aki saját tükörképe iránti szerelemből öngyilkos lett. |
Neurózis | a nem organikus hátterű mentális betegségek gyűjtőneve. Az egyén képtelen szorongásaival és konfliktusaival megküzdeni, ezért tüneteket produkál, rosszul alkalmazkodik környezetéhez. |
|
|
a technológiai haladással együtt megjelent az igény és a lehetőség, hogy a terápiák ne csak a szokásos terápiás közegben legyenek, hanem az online tér lehetőségeinek kihasználásával, akár az otthonunkból, akár külföldről is igénybe vehessünk ilyen szolgáltatásokat | |
Ontogenezis | egyedfejlődés |
Orális szakasz | a pszichoanalízisben a pszichoszexuális fejlődés első szakasza, amelyben az örömérzés a szájhoz kötődik |
Ödipusz konfliktus (komplexus) | Freud pszichoanalitikus elméletében a pszichoszexuális fejlődés fallikus szakaszában jelentkező konfliktus, amelyben a gyermek az ellenkező nemű szülőhöz vonzódik, az azonos nemű szülőt pedig vetélytársnak tekinti |
Önmegvalósítás | a személy alapvető késztetése arra, hogy kiteljesítse a benne rejlő lehetőségeket |
Örömelv | Freud pszichoanalitikus elméletében az „ösztön én” által követett stratégia, amely azonnali kielégülésre tör |
Ösztön | veleszületett, célvezérelt fajspecifikus késztetés, amely megjelenik a viselkedésben is |
|
|
Paranoid szkizofrénia | üldöztetéses téveszme |
a párterápia a családterápiához hasonlóan rendszerszemléletű terápia, ami azt jelenti, hogy nem a pár tagjainak egyéni problémáit helyezi középpontba, hanem a két fél együttműködését | |
Percepció | észlelés |
Perceptuális elhárítás | az a folyamat, amelyben az észlelési rendszer már a tudattalan szintjén kiszűri a szorongást keltő információkat |
Pozitív megerősítés | a kívánatos válasz jutalmazása, társítása egy kellemes ingerrel |
Proaktív interferencia | a korábban tanult ismeretek zavaró hatása az új ismeretek tanulása, felidézése során |
Projekció | kivetítés; elhárító mechanizmus, amellyel saját nem kívánatos érzéseinket, szándékainkat másokénak tulajdonítjuk |
Projektív teszt | olyan személyiségvizsgáló eljárás, amelyben a vizsgált személy saját belső élményeit, tartalmait, értelmezéseit vetíti ki a tesztre. |
Pszichoanalízis | Freud által kidolgozott és követői által továbbfejlesztett elmélet és eljárás a neurózisok gyógyítására |
Pszicholingvisztika | a nyelv és a nyelvelsajátítás pszichológiai szempontú vizsgálata |
Pszichológia | lélektan, lélektudomány az ember lelki működéseivel, mentális folyamataival, a gondolkodással, érzelmekkel és viselkedéssel foglalkozó tudomány |
Pszichoterápia | az ember lelki zavarainak, problémáinak kezelése lelki eszközökkel, módszerekkel |
Pszichoszomatika | testi betegségek pszichés okainak vizsgálatával foglalkozó tudományág |
Pubertás | a nemi szervek biológiai érésének és a másodlagos nemi jellemzők (szőrzet, emlők) kialakulásának időszaka |
|
|
Racionalizáció | elhárító mechanizmus, amelyben a személy úgy tartja fenn önbecsülését, hogy kézenfekvő és elfogadható indokokat kapcsol impulzív vagy kevésbé elfogadható eredetű cselekedeteihez |
Reakcióidő | az inger megjelenése és a válasz között eltelt idő |
Reakcióképzés | elhárító mechanizmus, amelyben a személy úgy tagadja meg helytelenített viselkedését, hogy motívumával szembenálló tendenciát hangsúlyoz, de eredeti vágyának szükségleti feszültsége rejtve fennmarad |
Regresszió | visszatérés egy korábbi fejlődési szakaszban tanult, és ott még természetes, primitívebb, gyermekibb válaszmódhoz |
Relaxáció | az izmok ellazításának következtében létrejövő szellemi és érzelmi ellazulás. |
Represszor | elnyomó, elfojtó; a környezet ingereit az indokoltnál kevésbé érzékenyen figyelő, arra visszafogottan reagáló személy |
Retroaktív interferencia | a később tanult ismeretek zavaró hatása a korábban tanultak felidézésére |
|
|
Stressz | fokozott készenléti állapot; „harcolj vagy menekülj” helyzetekre adott fiziológiai és pszichés válasz |
Szemantika | jelentéstan: a nyelvtudománynak a nyelvi formák jelentésével foglalkozó ága |
Szemantikus háló | az emlékezetben tárolt fogalmak és kapcsolatrendszerük amely az összefüggéseket, viszonylatokat is tartalmazza |
Személyiség | jellemző vonások, irányultságok, gondolkodásmód, érzelmek, kapcsolati minták egyedi szerveződése, amely meghatározza döntéseinket, cselekedeteinket, és azzá teszi a személyt aki |
Szenzitizátor | a környezet ingereit érzékenyen figyelő és arra fokozottan reagáló személy. |
Szenzomotoros szakasz | a Piaget által definiált kognitív fejlődés első szakasza, amely ∼2 éves korig tart. A gyermek ekkor fedezi fel az érzékletek és a mozgás kapcsolatát. |
Szignáldetekciós elmélet | a zajos környezetből származó ingerek érzékelésének tör- vényszerűségeivel foglalkozó elmélet |
Szkizofrénia | a mentális betegségek egy csoportja, amelyben az érzelmek, a gondolkodás és a viselkedés súlyosan zavart |
Szocializáció | a társadalmi normákhoz való viszony kialakulásának folyamata |
Szociális tanuláselmélet | az egyéni jellemzők és viselkedés alakulása a társas környezet hatására |
Szomatikus | testi, testre vonatkozó |
Szomatikus idegrendszer | a perifériás idegrendszer azon ága, amely az agyat és a gerincvelőt az érzőreceptorokkal, az izmokkal és a testfelszínnel köti össze |
Szorongás | a homályosan meghatározott veszély előérzete, amely nyugtalansággal, feszültséggel, aggodalommal, testi tünetekkel jár együtt |
Sztereotípia | emberek, jelenségek egy csoportjáról alkotott séma. A gondolatainkba elsőként betolakodó gyakori asszociáció |
Szuperego | felettes én: Freud személyiségelméletében az erkölcsiséget, normákat, lelkiismeretet, elvárásokat tartalmazó rész |
Szükséglet | hiányállapot |
|
|
Tanult tehetetlenség | a közömbösség és tehetetlenség állapota, amely elkerülhetetlen traumák következtében alakult ki |
TAT (Thematic Appercepcion | projektív tesztek egyik típusa, amelyben képeken bemutatott jelenetekhez fűz történetet a vizsgált személy |
Téveszme | egyes pszichotikus betegségekre jellemző hamis tudattartalom, a valóság súlyosan téves reprezentációja |
Tipológiák | típuselméletek. Olyan elméletek, amelyek szerint az emberek csoportokba sorol hatók közös jellemzőik, személyiségvonásaik alapján |
Többszörös személyiség | két vagy több egységes és jól kifejlett személyiség létezése egy emberben. |
Trauma | súlyos, roncsoló, hirtelen, váratlan sérülés. Testi és lelki értelemben is. Olyan |
Tudat | az ember lelki életének adott, aktuális, ébrenléti szakasza. A jelenben zajló külső és belső folyamatokat (gondolkodást, figyelmet, a valóság pszichikus visszatükrözését, emlékezeti keresést) figyelő, ellenőrző, irányító rendszer. |
Tudatelőttes | emlékek, gondolatok, amelyek pillanatnyilag nem részei a tudatnak, de oda beemelhetők, szükség esetén hozzáférhetők |
Tudattalan | olyan emlékek, vágyak, impulzusok lakhelye, amelyek hozzáférhetetlenek a tudat számára. A pszichoanalitikus elmélet szerint az „id” és az „elfojtások” itt találhatók. |
|
|
Viselkedéslélektan | a pszichológiát, mint a viselkedés tanulmányozását írja le. Az elemzés számára elfogadható adatokat a megfigyelhetőkre korlátozza |
Vonás | a személyiség olyan állandó jellegzetessége, amely alapján jellemezhető |